"Po drugiej stronie" T I i T II Agnieszka Janiszewska



" - Mylisz się, mamo - przerwała jej Blanka. - Ważne jest nie tyko tu i teraz, ale także to, co będzie jutro...i to, co było wczoraj. Przeszłość i przyszłość."
Rzadko zdarza się, że jakakolwiek lektura tak mnie wciągnie od samego początku. Tak było w przypadku dylogii Agnieszki Janiszewskiej. Nie mogłam oderwać się od tych powieści i I tom przeczytałam w parę godzin, drugi zaś skończyłam kolejnego dnia. To moje pierwsze zetknięcie się z książkami tej autorki.

Powieść jest pełna aury tajemniczości, a z każdą kolejną przeczytaną stroną, elementy układanki wskakiwały na swoje miejsce. To historia o przyjaźni, niespełnionej miłości, zazdrości oraz wewnętrznej emocjonalnej walki.

Blanka Miller, po kilkunastu latach, powraca z Poznania do rodzinnej Warszawy. Życie nie ułożyło się po jej myśli, bowiem nie można budować swojego szczęśliwego bytu na niedomkniętej przeszłości. Zatrudnia się, jako nauczycielka, w szkole, do której niegdyś sama uczęszczała. Pomimo wielu dylematów, ma nadzieję na nową, szczęśliwą przyszłość. Nie jest jednak jej to dane, bowiem wraz z powrotem, przeszłość także wraca do niej ze zdwojoną siłą: pod postacią córki najlepszej przyjaciółki oraz pamiętnika Justyny.

"Po drugiej stronie" to historia dwóch przyjaciółek, Justyny i Blanki, których przyjaźń miała trwać po wsze czasy, lecz została przerwana nagłą śmiercią jednej z nich. Wcześniej jednak pomiędzy nie wkroczyła zazdrość. Agnieszka Janiszewska świetnie wykreowała bohaterów. Przedstawiła przyjaciółki na bazie kontrastu: niegrzeszącą urodą, cichą i wycofaną z życia towarzyskiego, aczkolwiek oczytaną i posiadającą ogromną wiedzę na bieżące tematy społeczne Justynę przeciwstawiła z urodziwą, kontaktową, lecz kompletnie nie wiedzącą nic na tematy ówczesnej sytuacji politycznej kraju Blance.

Ta dylogia to przepiękna opowieść pełna wzruszeń i wspomnień. Ujęła mnie swoboda, z jaką pisze autorka oraz jej doskonały, lekki styl. Na uwagę zasługują też świetne przejścia czasowe, dzięki którym doskonale wiedziałam, w jakim znajduję się roku oraz okresie. Ciekawa fabuła oraz wysublimowane pióro przekonało mnie, aby sięgnąć po pozostałe książki tej autorki.

Za możliwość przeczytania dziękuję Wydawnictwu

Komentarze

Popularne posty