"MOWY NIE MA!" Żaneta Pawlik [ RECENZJA PATRONACKA]

Żaneta Pawlik jest autorką teatralną i fascynatką jazdy na motocyklu. "Mowy nie ma!" to pierwsza powieść debiutancka autorki. I naprawdę dobra. 

Małgorzata jest nauczycielką historii sztuki oraz mężatką i mamą nastoletniej córki. Mąż wciąż zapracowany (przynajmniej tak twierdzi) nie traktuje żony z szacunkiem. Liczą się tylko jego potrzeby. Kiedy Gosia dowiaduje się o kolejnej zdradzie ukochanego, tym razem nie przebacza, lecz wyrzuca go z domu. 

Piętro niżej wprowadza się Adam, ratownik medyczny. Przez zbiegi okoliczności często napotyka Małgorzatę w zabawnych i mniej rozrywkowych okolicznościach. Z czasem zaczynają się lubić i romansować. W końcu, po trudnym dzieciństwie, kobiecie należy się odrobina miłości. Przeszłość Adama okazuje się także skomplikowana i pewnego dnia "staje im" na drodze do szczęścia. W międzyczasie były mąż próbuje odzyskać względy Małgosi. Czy uda mu się? Kogo wybierze główna bohaterka?

"Spacerowali chwilę w milczeniu.

-To miejsce kojarzy mi się z ojcem, chyba dlatego lubię tu przychodzić.

-Ja wolę nie wspominać własnego.

-Niezagojone rany?

-Coś w tym rodzaju. Opowiedz mi o sobie.

-Skoro pokazałem ci jedno z ważniejszych dla mnie miejsc, możemy uznać, że to pierwszy krok odsłaniania się przed tobą".

Debiut Żanety Pawlik to książka o codzienności życia, o trudnej przeszłości i jej konsekwencjach. To także powieść o miłości, która należy się każdemu. Jak kiedyś usłyszałam: "ludzie to zwierzęta stadne i nie powinni żyć sami". Stąd też, dla bohaterów tej historii, ważne jest towarzystwo drugiego człowieka, nawet przyjaciółki, która wesprze czy zgani, jak trzeba.

"-Samotność?

-Nie jestem samotna. Jestem sama, a to duża różnica

-Wobec tego dlaczego?

- Mój terapeuta jeszcze do tego nie doszedł. Uśmiechnęła się smutno. - Ale życie w pojedynkę nie jes proste.

-Zaraz sama się przekonam.

- Nie zdołasz. Ty masz Polę.

-Jakie to ma znaczenie?

- Kolosalne. Odpowiadasz za kogoś, martwisz się, gdy jest jej źle, dopingujesz do osiągania celów, cieszysz jej sukcesami. Dziecko jest cząstką ciebie, nawet jeśli niezależną".

"Mowy nie ma!" to wciagająca książka o zwykłych ludziach, ze zwykłymi problemami. Bardzo dobrze napisana, nie przekoloryzowana. Posiada dużo ukrytych podtekstów, przez co każdy może dostrzec i wynieść z niej jakiś morał. Mądra, słodko-gorzka opowieść o krętej drodze do szczęścia. Polecam bardzo!

"Leonardo da Vinci twierdził,że w każdym człowieku drzemią nieograniczone możliwości,ale aby coś osiągnąć,trzeba się wysilić".

Moja ocena: 9/10

Kategoria: literatura obyczajowa 
Wydawca: Zysk i S-ka 
Data wydania: 14.06.2022
Ilość stron: 384

Współpraca z Wydawnictwem Zysk i S-ka 

             


Komentarze

Popularne posty