"DZIEŃ, W KTÓRYM CIĘ POZNAŁAM" Magdalena Majcher


  Czy macie takie autorki, które czytacie w ciemno? Ja na swojej niezbyt długiej liście mam między innymi Magdalenę Majcher. Gdy tylko ukazuje się nowa książka, kupuję w ciemno i wiem, że nie będzie to czas stracony. 
Najnowsze dzieło to "Dzień, w którym cię poznałam". Przepiękna, śnieżna okładka sugerowałaby piękną, ciepłą, mimo śniegu, opowieść ze szczęśliwym zakończeniem. Ale czy tak będzie? 

  Główna bohaterka Maja ma pracę, której nie lubi i męża, za którym nie przepada. W pracy jak i w domu dusi się. 

"Czułam się przegrana. Utknęłam w miejscu, w którym bardzo nie chciałam ugrzęznąć, wchodząc w dorosłe życie. Miałam pracę, której nie lubiłam, i marzenia, które wydawały mi się niemożliwe do spełnienia, chociaż przecież było już bardzo blisko. A przy okazji męża, kórego nie chciałam zmieniać, jednocześnie pragnąc by się zmienił." 

 Wszystko się zmienia, kiedy wygrywa konkurs na najciekawszy reportaż. Wyjazd do Gdańska w celu zbierania materiału przewraca jej świat do góry nogami. Poznaje Bartka i ... zakochuje się. 

"Listopad. Najbardziej znienawidzony miesiąc. Najchętniej zaszyłabym się pod ciepłą kołdrą na trzydzieści dni. Co rok to samo. Katar, chrypa, skostniałe z zimna ręce i stany depresyjne. Zapytacie pewnie, jak w takich warunkach w ogóle można się zakochać. Zakochaniu sprzyja wiosna, wiadomo. (…) A jednak mnie dopadło w listopadzie".

 Dzięki temu, że autorka pisała powieść pierwszoosobową narracją poznajemy myśli i uczucia Majki. Jesteśmy świadkami jej rozterek wewnętrznych. Maja jest zdeklarowaną przeciwniczką rozbiajniu małżeństw ale czy będzie miała siłę walczyć z uczuciami?

"...czy mamy prawo rezygnować z miłości, która nam się przytrafia, bo okliczności nie takie, bo czas niewłaściwy, bo miejsce nieodpowiednie. Jakby tak na to spojrzeć, to zawsze coś będzie stać na przeszkodzie." 

 "Dzień, w którym cię poznałam" jest piękną opowieścią, o miłości, poświęceniu, wyborach, stracie. Czy umielibyśmy opowiedzieć się za którąś ze stron? Czy życie jest tylko czarno - białe czy może kma w sobie odcienie szarości? Gorąco ją polecam.

Magda

Komentarze

Popularne posty